Motiverende undervisning – LYSTEN DRIVER IKKE VÆRKET

Noter til lydbogen Motiverende undervisning af Frans Ørsted Andersen

Lydbogen kan lyttes eller læses på DLF s hjemmeside under min side LINK login: nemid

Link til Alineas podcast Alle skal med – med Intensiv læring

  • Lysten driver ikke værket
  • Pisk eller gullerod
  • Vrede elever
  • At overleve kaos

 

  • Autentiske lærere
  • Opnå ro ved myndighed, engagement og formidlingsevne
  • Selv- og medbestemmelse
  • Filmfremvisning

 

  • Indre motivation
  • Flow som er kendetegnet ved fordybelse og forglemmelse af tid og sted
Hvad skal der til for at motivere unge mennesker til at lære noget?

I dag er der tre grupper af unge – den gruppe som er overmotiveret, den gruppe der giver op, samt mellemgruppen der er afbalanceret. Gruppen som er afbalanceret bliver mindre og mindre.

At tage afsæt i elevernes forskellige interesser.

  • At spørge om hvad eleven interesserer sig for, fremfor om eleven er motiveret.
  • Relationer med kammerater og læreren
  • Succesoplevelser

De tre vigtige spørgsmål man som lærer kan stille sig for at udvikle nye undervisningsforløb

  1. At undersøge, hvad eleven helt grundlæggende er motiveret for? Hvad optager og inspirerer eleven i elevens fritid i forhold til skolearbejde?
  2. Hvad eleven vil opnå med sit arbejde?
  3. Hvordan kan jeg som lærer hjælpe eleven med at indfri sine mål?
  • Indre eller ydre mål

Indre mål er processen, og det der opstår undervejs, og hvordan man kan udvikle sig sammen med sine kammerater eller personligt

Ydre mål kan være i forhold til karakterer

1:24:44

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *