Podcast: (Link) Skole og forældre, Spørg om skolebørn
Titel: Skolens Folkemøde – Skolen I Morgen
Varighed: 42:24 min. (Spor 10)
Dato: 15. marts 2024
OBS: Noter til Podcast
Deltagere:
- Andy Højholdt: Lektor i pædagogik, ansat ved læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole og studievært i Spørg om skolebørn.
- Lise Tingleff Nielsen: Områdechef for EVA.
- Helle Rabøl Hansen: Skoleforsker.
- Rikke Alice Bille: Leder af forældrerådgivningen hos Skole og forældre.
Formål med Podcasten – “Sådan genskaber vi fællesskabet i skolen”:
- At belyse, hvorfor fællesskaberne i folkeskolen er under pres.
- At diskutere de mest presserende udfordringer i forhold til at skabe inkluderende fællesskaber.
- At fremhæve de skoleudviklingsstrategier, der er mest effektive til at styrke fællesskaberne.
Hovedpointer og Diskussion
Forældreperspektivet:
- Rikke Alice Bille nævner, at mange forældre ringer for at fortælle, at deres barn ikke trives – børn, der ikke er glade og ikke ønsker at gå i skole.
- Der lægges vægt på et nyt elevsyn, hvor eleverne efterspørger, at det skal være sjovt at komme i skole.
Lise Tingleff Nielsen:
- Påpeger, at der ikke findes ét enkelt svar på, hvordan skolen kan forbedres.
- Vægter, at fællesskab skal integreres i alle aspekter af skolen og blive en fast del af den daglige praksis, særligt ved udfordringer.
- Fremhæver, at det er et fælles kollegialt ansvar at sikre elevernes læring og trivsel.
Helle Rabøl Hansen:
- Bemærker, at fællesskabet i sig selv ikke er nyt, men at betingelserne for at indgå i fællesskabet har ændret sig.
- Forklarer, at børn og unge i dag søger tilhørsforhold, og at skolen derfor skal tilpasse sig de nye betingelser.
- Argumenterer for et nyt elevsyn, hvor eleven opfattes som medskaber i undervisningen – en tilgang, der kræver en ny autoritetsbalance mellem lærer og elev.
- Understreger, at nutidens elever er yderst dygtige, og at der skal lægges op til, at deres klogskab og potentiale anerkendes og bruges pædagogisk.
Andy Højholdt:
- Spørger, om de lærerfaglige og pædagogfaglige kompetencer har fulgt med den udvikling, der sker blandt børn og unge.
- Mener, at lærerne skal sættes fri, idet de selv ved, hvornår undervisningen fungerer optimalt.
Andre Vigtige Perspektiver:
- Ny Didaktik:
Der er et udtalt behov for at udvikle en ny didaktik, der frigør lærerne og giver plads til, at undervisningen bliver mere medskabende. Det handler om at udnytte de didaktiske og relationskompetencer, der allerede findes i skolen. - Forældresamarbejde:
Skolen skal ikke kun ses som et sted for eleverne, men som et lokalt kraftcenter, hvor forældre, lærere og elever i fællesskab skaber et stærkt læringsmiljø. Det understreges, at en ligebenet trekant mellem elev, forældre og skole er essentiel for at opbygge tillid og et velfungerende fællesskab. - Pensum og Undervisningsmetoder:
Der rejses kritik af, at pensum ofte benyttes som undskyldning for manglende innovation i undervisningen. I stedet bør undervisningen lægges op, så eleverne inddrages aktivt og får mulighed for at bidrage med deres egne ideer, hvilket kan gøre læringsprocessen både medskabende og inspirerende. - Skolens Rolle og Fremtid:
Deltagerne pointerer, at skolen skal gentænkes som et sted, hvor både undervisning og det sociale fællesskab styrkes. Skolen skal være mere end blot et transitsted, og der skal arbejdes målrettet med at gøre skolen til et samlingspunkt, hvor alle aktører – elever, lærere og forældre – er med til at forme undervisningen og den daglige skolegang.
Afsluttende Bemærkninger
- Lise Tingleff:
Understreger, at fællesskab er et fælles anliggende og et vi-problem, hvor alle skal bidrage til løsningen. - Helle Rabøl:
Opfordrer til, at lærerne tages med ind i forandringerne ved at lade dem eksperimentere med nye undervisningsmetoder – eksempelvis ved at afsætte tid til at afprøve undervisningsformer uden traditionelle læremidler.
Der skal skabes en skolebevægelse, hvor forandringerne drives af kræfterne nedefra. - Rikke Alice Bille:
Pointerer, at et stærkt fællesskab bygger på tillid, og at skolen skal være et sted, hvor samarbejde og støtte mellem fagprofessionelle og forældre skaber en positiv forandring i undervisningen og i elevernes trivsel.
Referencer og Links:
- Podcast: “Spørg om skolebørn – Sådan genskaber vi fællesskabet i skolen” (Link Skolebørn 2024)
- Skole og forældre – Til dig der vil støtte dit barns skolegang.