Skole-hjem-samarbejdet HB

Trygge gør børnene trygge og omvendt

Jeg har ladet mig inspirere af Højtbegavede børn i skolen af Mette og Rasmus Welling fra 2018, som på en indsigtsfuld måde beskriver de udfordringer og muligheder, der er i samarbejdet mellem skole og hjem for højtbegavede børn.

Barnet i centrum – ikke problemet

Når et barn oplever udfordringer i skolen, er det vigtigt at se på omgivelserne og samarbejdet omkring barnet fremfor at betragte barnet som problemet.

Ledelsens støtte er afgørende

For at sikre et godt skole-hjem-samarbejde er det væsentligt at få skolens ledelse med på den tilgang, der skaber et stærkt samarbejde mellem lærere, forældre og elev.

Byg relationen, mens barnet trives

Den bedste tid til at opbygge et godt forældresamarbejde er, mens barnet har det godt. En stærk relation og tillid mellem skole og hjem gør det lettere at håndtere eventuelle udfordringer, der måtte opstå senere.

Nysgerrighed på forældrenes viden

Forældre kender deres barn bedst og har ofte en unik indsigt i barnets behov. Ved at møde deres viden med åbenhed og interesse kan vi bygge bro mellem skole og hjem på en måde, der gavner barnet.

Lyt til forældrene – både fagligt og socialt

Forældre til højtbegavede børn er ofte selv højtbegavede og har en stærk retfærdighedssans. De er optagede af moralske dilemmaer og ønsker at blive forstået. Derfor er det vigtigt at tage deres perspektiver alvorligt og arbejde sammen om løsninger.

Fælles retning for barnets trivsel

For at skabe de bedste rammer for barnets læring og udvikling er det vigtigt at have et fælles mål i skole-hjem-samarbejdet. Fokus bør være på at finde muligheder og løsninger fremfor at placere skyld.

Klare og enkle retningslinjer

Tydelige forventninger og enkle retningslinjer gør det nemmere at samarbejde. Forældre ønsker at bidrage positivt til deres barns trivsel – det bør ses som en hjælp, ikke som kritik. Hvis en foreslået løsning er svær at imødekomme, er det vigtigt at præsentere alternative muligheder.

Professionelt samarbejde – plads til frustrationer

Forældre kan, ligesom deres børn, have en sort-hvid tilgang til problemstillinger. Derfor er det vigtigt at bevare en professionel tilgang og give plads til frustrationer. Samtidig skal det stå klart, at løsninger findes i fællesskab, og at skolen er med til at skabe en positiv forandring.

Fokus på de gode historier

Negative oplevelser kan let komme til at fylde mest, men det er vigtigt også at fremhæve de positive historier. Det skaber tryghed og styrker samarbejdet.

Kommunikation og tryghed

Forældre føler sig mere trygge, når der er en god kommunikation. Det kan være gennem telefonopkald eller ekstra tid til møder – en investering, der ofte sparer tid i det lange løb. Et højt informationsniveau og god planlægning skaber bedre samarbejde.

Troværdighed i løfter

For at bevare tilliden er det vigtigt kun at love det, der med sikkerhed kan holdes.

Skole-hjem-samtaler – formål og grænser

Skole-hjem-samtaler er for elever, hvor der ikke er akutte problemstillinger. Alvorlige bekymringer bør aldrig tages op til en almindelig skole-hjem-samtale, men i stedet håndteres i en separat dialog. Hvis der allerede er et tæt samarbejde mellem skole og hjem, kan det obligatoriske møde i nogle tilfælde undværes.

Links