Mobning nejtak – Helle Rabøl Hansen

Helle Rabøl Hansen – Fællesskabende didaktikker

Link Mobning kræver mere end fredagskage, Asterisk
Link PDF Fællesskabende didaktikker. PPT 2014.
v/ adjunkt Helle Rabøl Hansen, Århus Universitet, IUP

Link Nyt spor i mobbeforskning fra folkeskolen.dk med interview af Helle Rabøl Hansen

Noter til Helle Rabøl Hansen
Podcast
Link til Center for Rummelighed

Fællesskabende didaktikker
En måde at udvikle sin praksis på.
Det er inklusion, antimobning og bryde den negative sociale arv (chancelighed).
– Skoleglæde
– Skoletilknytning

Formålet er at:
Vi vil skabe et fælles tilhørsforhold blandt skolens elever.
Mobbekultur kan være det der samler, altså dem der mobber, hvis ikke undervisningen samler eleverne i et fællesskab.

Børn går i skole, fordi de skal!!

Ikke alle børn finder en mening med indholdet i skolen. Det gør at nogen klasser udvikler en mobbekultur.

Mobning skaber fællesskab gennem at krænke en anden eller andre, hvilket ødelægger menneskeliv.

Læring skal foregå i et fællesskab.
Elever med særlige behov, er også elever med særlige evner.

Hvor undervisningen er demokratisk, passioneret og et sted, hvor man skaber noget sammen.

Uanset uddannelseskapital kan man stadig få et højt fagligt niveau.