Jeg er på besøg hos TDC. TDC har sammen med Danske skoleelever kursus om Det gode digitale fællesskab.
Noter
Oplæg v. Christian Mogensen fra Center for Digital Pædagogik (CFDP). CfDP er det første digitale “klubhus”. Der er flest piger som bruger Cyberhus som er en rådgivningsplatform online til børn og unge. For at få fat i drengene har de opbygget et drengesite “mitassist” som er spilopbygget. Man får point for oprettelse, hjælp til andre osv. Drengene taler mest om deres diller. Fx er min diller okay? Er den for stor? Er jeg homo? De svar de unge giver hinanden råd og point.
TDC samarbejder med Danske skoleelever om børns trivsel på nettet, fordi TDC sætter nye digitale ting i gang og derfor påtager sig ansvaret for at hjælpe og støtte en god digital adfærd online.
Der er almindelige børn, unge problematikker.
Så er der digitale problematikker som afhængighed, at blive snydt og mobning.
Der er også en generationskløft mellem børn, unge og voksne.
Unge mennesker “går ikke” på internettet. Nej, de er på nettet. I dag er vi digitale. Det sociale har ændret sig. Skolen har ændret sig.
De Digitale Unge
Den første divice får vores børn når de er 8,5 år. Inden da har de allerede være online på forældrenes devices.
Pigerne er hurtigere end drengene til at komme på de sociale medier.
Den Digitale Diskurs
Det børnene gerne vil have er at forældrene er nærværende. Det er indskoling og mellemtrin som er bekymret for forældrene.
Udskoling vil gerne at forældrene skal vide at de ikke er forkerte selvom de er online.
Digitale dage
Jo mindre skærm jo bedre eller?
0-6 år er børn 1,5 t. på skærmen om dagen
7-12 år er børn 3 t. på skærmen om dagen
13-19 år er børn 6 t. på skærmen om dagen
Ud fra de tal er CfDP ikke bekymret for børnenes skærmtid.
Forældrenes social klasse er afgørende for hvor meget børns skærmtid er. Det er belastede familiers børn, som har mest (dårlig) skærmtid. Skærmen bruges til at pacificere børnene med.
Skærmstidsdebatten er overdrevet, synes CfDP. Det er vigtigere at vi taler om kvaliteten af skærmtiden. Er det meget Netflix eller er det udviklende aktiviteter. Noget af det er bulgur andet er cheeseburger.
Det digitale døgn
Morgen = hvad er jeg gået glip af
Dagen = undgå kedsomhed, tænke på noget andet
Eftermiddag = noget at grine af, interesser, undgå kedsomhed
Aften = undgå kedsomhed, grine, opleve noget
CfDP er bekymret for mobiltid i skolen, da de synes skolen er kedelig.
Undgå kedsomhed – telefonen er altid sjov.
Unge kvinders søvn er forstyrret af mobiltelefonen.
Kedsomhed er vigtigt for at finde på noget kreativt. Istedet tager mange mobiltelefonen, så keder man sig knapt så meget. Tanken om at ville lære nyt forsvinder med mobiltelefonen.
Vandre, løbe, kano, kajak, klatring, overnatningsture, naturen, madklub, meditation,
Hvis vi tager telefonen koncentrere børnene sig bedre, leger bedre. Men de får ikke den digitale dannelse. Der mangler nogle tiltag til, hvordan telefonen kan integreres i undervisningen. Er det mon skolens forpligtelse eller forældrenes ansvar at lære børnene om hvordan man bruger telefonen i skoletiden? Ihvertfald er det forældrene det ringer i skoletiden.
F.O.M.O (Fear missing out) Bange for at være en dårlig kammerat.
Drenge 40% piger 66% ønsker at bruge mobilen mindre.
Mobilfri zoner er at få sund mobiltid, forældrene bryder reglerne. Så brydes det også for børnene. Vigtigt at forældrene overholder aftalerne. Forældrene kan inddrage børnene – altså tage dem med i den sms der skal skrives til mormor.
Teenagere fungerer ikke med skærmfri zoner, fordi der kan opstå noget uforudset vigtigt.
App forreste kan styre skærmtid. Et træ plantes eller dør.
Det vigtigste er dialogen med unge om det er vigtigt at mobilen er fremme lige nu og at der laves aftaler.
Facebook fylder mindre og mindre for unge under 25 år. Facebook er mest en kommunikationsflade. Invitationer og fællesskaber. Forældrene er også irriterende.
Insta er også hendøende ihvertfald for de 5 -10 årige. De synes det er kedeligt.
Insta for teenagerne er oplevelses- og venindebilleder. For drengene er det øl og træningsbilleder. Madbilleder er de mest kedelige.
Jeg er noget!
Jeg kan noget!
Jeg er sammen med nogen!
Instagram er big business. Der er penge i det. CfDP synes likes skal fjernes. Kristine Sloth når 50% af alle teenagere. Hun tjener godt. Fie Laursen er en reklamesøjle.
Insta 27.000
Youtube 125.000
Det kan være svært for børnene at gennemskue, at det er reklame og ikke fx Fie Laursen.
Snapchat er umiddelbart, sjovt, grimt, privat, intimt og hurtigt. Små børn elsker det. Børnene bliver holdt igang af Snapchat gennem Streeks. Kravet er at være online hver dag. Faktisk kan de købe sig til en Snapchat barnepige.
Man kan sige at det er beskidt markedsføring. Nøgenbilleder er ikke væk, fordi det virker som om de forsvinder.
Sikkerhed, overvågning,
Vigtigt at børnene ved hvordan Snapchat tjener penge. Det er et aktieselskab. De sælger vores data. Snapchat siger, påstår at de ikke tjener penge vores billeder og data.
Youtube #followforforllow
Vigtigt, hvem man ser og ikke hvad man ser….
Julia Sofia er helt fantastisk – menses, kæreste og
Rasmus Brohave – er digital storebror
Fie Lauersen er dum, men vi må tage hende seriøs. Sundhedsstyrelsen overfor Fie Lauersen. Unge piger blev syge af en juicekur anbefalet af hende. Hun har +300.000 følgere. Hun er en digital storesøster, vi skal være bekymret for.
Din Skattermus. Hun viser, hvor mange hun går i seng med. Ingen ved hvem hun er i virkeligheden. Sugerdaddy. Den ene procent som er vild med hende, skal vi være bekymret for.
Rasmus Palludan, oplever de unge som sjov.
Vi skal forholde os til hans ideer, fordi han har 1 mio. følgere. Se og oplev youtubere så vi kan hjælpe de unge med at gennemskue, det der foregår.
Man DELER ikke brugernavn og koder.